crowdfunding

Pozyskiwanie środków na projekty nie jest łatwym zadaniem. Tryb konkursowy, dotacyjny zwykle jest tym najczęściej wybieranym przez organizacje do finansowania własnej działalności. Istnieje jednak kilka alternatywnych sposobów, które wdrożone razem lub pojedynczo mogą dać bardzo dobry efekt i pomóc zebrać wszystkie środki w bardzo krótkim czasie. Poniżej prezentujemy sposoby zbierania pieniędzy na różnego rodzaju projekty z wykorzystaniem narzędzi internetowych.

Crowdfunding

Pierwszym z nich jest crowdfunding. Jest to finansowanie społecznościowe, które polega na zbieraniu środków w internecie na dany cel na specjalnych portalach crowdfundingowych (np. polakpotrafi.pl, kickstarter.com). Sama idea bazuje na tym, iż społeczność danego portalu, chcąc pomóc osobie lub organizacji spełnić ich plany, wpłaca środki na dedykowany projekt. Zbieranie środków na portalach crowdfundingowych przeważnie odbywa się w zamian za coś — np. w zamian za zniżki, prezenty, czy udział w projekcie. Można jednak zbierać środki w zamian za symboliczne podziękowania lub gadżety. Crowdfunding ma bardzo dużą siłę przebicia, a najciekawsze projekty cieszą się dużym zainteresowaniem. Dzięki crowdfundingowi powstało już bardzo wiele różnego rodzaju projektów. Aby skorzystać z możliwości crowdfunfingu, należy zarejestrować się na danym portalu oraz spełnić jego warunki. Najczęściej jest to weryfikacja danych osobowych czy przedstawianie i zatwierdzenia przez administratorów danego projektu. W 2016 r. dzięki kampanii crowdfundingowej w serwisie polakpotrafi.pl udało się uzbierać 6830 zł na wydanie przewodnika turystycznego, dedykowanego dla najmłodszych „Dzieci odkrywają śląskie”, a w 2018 r. Stowarzyszenie Nasz Wodzisław zebrało w tym samym serwisie 3720 zł na organizację wydarzenia V Wodzisławska Noc Teatrów.


Zbiórki i zrzutki


Nieco mniej rygorystycznym sposobem zbierania środków w internecie na dany cel są zrzutki oraz zbiórki. W sieci istnieje wiele tego typu stron, na których możemy tworzyć nasze projekty oraz oczekiwać na wpłacanie środków przez darczyńców. Portale zrzutkowe są jednak nieco mniej rygorystyczne oraz pozwalają w bardziej dowolny i niezobowiązujący sposób zbierać środki na nasz projekt. Przeważnie nie będziemy musieli w takich miejscach oferować niczego w zamian za wsparcie projektu, a wystarczy dokładne opisanie projektu, dodanie zdjęć czy nagrania wideo, w którym prosimy o wsparcie. Osoby przebywające na takich portalach robią to też przeważnie dobrowolnie bez liczenia na konkretne zyski. Portale zrzutowe jak np. zrzutka.pl, wspieram.to, przyciągają wiele osób, a dzięki temu możemy w krótkim czasie zebrać spore środki — zwłaszcza jeśli nasz projekt jest bardzo ciekawy. Zarówno portale zrzutowe jak i crowdfundingowe mogą mieć zasadę, iż jeśli nie zbierzemy całości środków, jakie zaznaczyliśmy, nie otrzymamy ich, a wpłaty powędrują z powrotem na konto. Istnieje też opcja wyznaczenia granicy minimalnej np. 80% lub zaznaczenie, że przyjmiemy każdą sumę. Opcja ta będzie problematyczna dla osób, które zobowiązały się do wypłaty profitów w przyszłości. Nie będzie jednak stanowiła problemów dla osób, które i tak realizują dany projekt, a każda suma wsparcia będzie przydatna.

Patronite, czyli regularne wsparcie


Bardziej regularnym sposobem wspierania naszych projektów jest system Patronite.pl. To serwis w sieci, który umożliwia założenie strony projektu oraz pozyskiwanie regularnych donatorów. Są to osoby, którym spodobała się nasza idea lub pomysł i zobowiązali się regularnie — co miesiąc płacić na projekt konkretną sumę pieniędzy. To bardzo dobre rozwiązanie, które gwarantuje nam regularne pozyskiwanie środków i rozwijanie istniejącego już projektu np. bloga czy marki. Możemy na tym portalu tworzyć różne abonamenty o różnej wysokości. Każdemu z nich możemy przypisywać też nagrody — te mniej lub bardziej prestiżowe. Mogą to być zarówno podziękowania jak i np. nagrody rzeczowe, gadżety czy zniżki. Patronite jest dobrą kontynuacją korzystania ze zbiórek gdy utworzymy już nasz projekt i będziemy chcieli działać dalej — korzystając z hojności internautów.

Napiwki i datki

Bardzo dobrym sposobem na pozyskiwanie funduszy na nasze projekty jeśli są już prowadzone lub jeśli posiadamy bloga/kanał społecznościowy jest zbieranie napiwków i datków. Na kanale na YT lub w innych miejscach możemy dodawać specjalne banery z napiwkami. Obecnie w sieci istnieje sporo serwisów umożliwiających odbieranie datków zarówno przez sms-y, przelewy czy płatności kartami. Baner taki jest małych rozmiarów, można umieść go na blogu czy innym kanale np. streamingowym, gdzie jest to bardzo modne, a następnie prosić swoich widzów o wsparcie kanału czy projektu.

Oferty biznesowe

Gdy mamy pomysł na projekt społeczno-biznesowy np. chcemy założyć spółkę non profit, oprócz zbierania środków niezależnie, możemy również wykorzystać internet do znalezienia inwestorów. Jest to bardzo dobre posunięcie, gdyż oprócz zebrania samych środków będziemy mogli liczyć na pomoc osób doświadczonych w biznesie. W sieci istnieją platformy tzw. crowdinvestingu. Oferują możliwość prostego inwestowania w rozwijające się spółki dla osób spoza kręgu profesjonalnych inwestorów. W praktyce oznacza to kupowanie akcji firm, które chcą pozyskać kapitał. Takim serwisem, działającym od 2012 roku jest np. beesfund.pl, który zebrał do tej pory 77 000 000 zł. Z pomocy serwisu skorzystała np. platforma migam.org, oferująca usprawnienie komunikacji pomiędzy głuchymi klientami a słyszącymi pracownikami obsługi klientów, czy np. Runmageddon, jeden z najbardziej ekstremalnych w Europie cyklu biegów z przeszkodami.

Pamiętajmy jednak, że należy współpracować jedynie w pełni legalnie i transparentnie, podpisując stosowne umowy. Dzięki temu zapobiegniemy wielu nieprzyjemnym i niebezpiecznym sytuacjom oraz będziemy mogli rozwijać nasz projekt legalnie.